Jaarverslag activiteiten 2016

In 2016 hebben in de Tuinen Mien Ruys onder andere de volgende activiteiten plaatsgevonden:

Dinsdag 16 februari: Opnames Binnenstebuiten
Het KRO-NCRV programma Binnenstebuiten heeft, in samenwerking met hoofdtuinvrouw Conny den Hollander, opnames gemaakt in de Tuinen Mien Ruys.

Vrijdag 19 februari: Tuin & Sfeerbeurs Groningen
Op de Tuin & Sfeerbeurs Groningen zijn er twee lezingen gegeven met de Tuinen Mien Ruys als thema.

Zondag 27 maart en maandag 28 maart, 1e en 2e paasdag
Met o.a. verkoop van planten, tuinboeken, vogeldrinkschalen en een bijzondere verkoop uit de Kast van de Goede Zaak. Tevens demonstratie en verkoop producten takkenbosoven.

Zondag 17 april: Donateursdag met de officiële opening van de expositie “Tuinvrouw: van bezigheid tot professie”
Op zondag 17 april was de jaarlijkse donateursdag. Tijdens deze dag werd de expositie “Er stond een vrouw in de tuin” feestelijk geopend door Anne Mieke Backer, auteur van het boek “Er stond een vrouw in de tuin”. De expositie ging in op het belang van vrouwen in de geschiedenis van de (Nederlandse) tuin- en landschapsarchitectuur. Na de opening volgde een lezing van Anne Mieke, gevolgd door een drankje.

Zaterdag 23 april: Eerste dag van de driedaagse Beplantingscursus in samenwerking met de NVTL
Vaste planten heroveren hun plaats in de openbare ruimte. Ontwerp met planten behoort tot het hart van de tuin- en landschapsarchitectuur. Combinaties van gemengde beplantingen verschieten in de loop van het seizoen van kleur en geven de ruimte telkens een ander aanzien. Welke borders met zomerbloemen leveren tevens een interessant herfstbeeld op?

Woensdag 27 april: Koningsdag

Zondag 1 mei: Mien Ruys Plantenverkoopdag
Op deze dag wordt het teveel aan planten uit de Tuinen ter verkoop aangeboden.  Op deze manier is het mogelijk tegen een vriendelijke prijs in het bezit komen van prachtige planten uit onze collectie.

Dinsdag 5 mei: Hemelvaart- en Bevrijdingsdag

Woensdag 6 mei: Aanleg nieuwe TU studentenborder
Een aantal studenten van de TU Border heeft, na een weeklange workshop in 2015, een nieuwe border ontworpen voor de Tuinen Mien Ruys. Deze is op 6 mei aangelegd in de kweekhoek.

Zondag 15 mei en maandag 16 mei, 1e en 2e pinksterdag

Op Tweede Pinksterdag werd de expositie “Tuinfluiters” geopend. Een expositie van grafiekkunstenaar Lenneke Saraber bestaande uit linosneden van verschillende vogels. Ook meesterbloembinder Jan Wolting was aanwezig en demonstreerde de kunst van het bloembinden. Kinderen konden uilenballen uitpluizen en zelf op zoek gaan naar vogels in de Tuinen.

Zaterdag 21 mei: Cursus borderbeplanting
In deze dagcursus staan vaste planten centraal. Hoe combineer je ze, rekening houdend met kleurgebruik, hoogte, habitus, blad en bloeivorm? Streven we naar een volmaakt esthetisch effect (onderhoudsintensief) of vormen natuurlijke groeiomstandigheden en plantengemeenschappen het uitgangspunt? Duidelijk zal worden dat er keuzes gemaakt moeten worden om tot een passend beplantingsplan te komen. Als extra hulpmiddel maken wij hierbij gebruik van onze eigen digitale plantendatabank.

Zondag 22 Mei: Workshop Botanisch Tekenen door Eline de Jong
In de inspirerende Tuinen Mien Ruys worden in het voorjaar en de zomer workshops botanisch tekenen gegeven. De workshops zijn in de eerste plaats bedoeld voor beginners, maar ook degenen met tekenervaring zijn welkom. Er wordt in de eerste plaats in potlood getekend, waarbij het observeren en schetsen van de plant zeer belangrijk is. Als de tijd het toelaat of als u al wat ervaring heeft, kunt u ook aquarelleren. Welk materiaal u ook gebruikt: aan het eind van de middag heeft u een mooie natuurstudie in kleur.

Zaterdag 11 juni: Cursus fotografie door Bert-René Brinkman
Als u graag mooie foto’s wilt maken van bloemen en tuinen, dan kunt u een workshop Tuinfotografie volgen bij Bert- René Brinkman in de Tuinen Mien Ruys. Bert- René is fotografisch kunstenaar en is actief geweest als landschapsadviseur. Daarnaast zijn de Tuinen Mien Ruys een grote inspiratiebron voor goede tuinontwerpen en prachtige plantencombinaties. Juist de combinatie van ruimte, licht en beplanting kunnen zorgen voor bijzondere beelden.

Vrijdag 24 juni: Presentatie “Confectiedoosjes” in Leipzig
In 2016 heeft de Stichting Tuinen Mien Ruys, in samenwerking met het MyVillages project, de Confectiedoosjes ontworpen. Kleine doosjes, met daarin zes verschillende soorten zaden, voor verschillende ondergronden. De doosjes worden verkocht in het Theehuis.

Zaterdag 2 juli: Tweede dag van de driedaagse Beplantingscursus in samenwerking met de NVTL

Zondag 10 juli: Sfeervolle tuinenfair
Een bezoek aan de Tuinen Mien Ruys is op dit moment een feest van kleur. Zondag 10 juli maken we uw bezoek extra feestelijk. Voor het derde opeenvolgende jaar vindt de Zomerfair plaats.

Beleef Tuinen Mien Ruys met al uw zintuigen. Laat u niet alleen verrassen door de zomerse schoonheid van de Tuinen, maar ook door de vele interessante en leuke producten die te koop zijn op deze fair: planten, waterschalen, sieraden, glaswerk, brocante, boeken en nog veel meer.

Zondag 4 september: Vaste Plantendag met Coen Jansen
Ieder jaar bieden de Tuinen Mien Ruys te Dedemsvaart de gelegenheid voor tuin- en plantenliefhebbers om informatie en inspiratie op te doen omtrent vaste planten. Ook dit jaar is er weer een mooi programma samengesteld.

Zo kunt u vanaf 12.00 uur plaatsnemen in de Boerenschuur, waar u kunt genieten van heerlijke broodjes die bakker Aard ter plekke bakt in de takkenbosoven.

Om 13.00 zal de officiële presentatie van de "zaadboxen" plaatsvinden. Deze boxen zijn het resultaat van een internationale samenwerking met het MyVillages project. Dit project heeft als doel het bedenken van een product dat aansluit op de omgeving. Voor ons zijn dat natuurlijk de planten. Het idee achter de zaadboxen komt van de Confectieborders die Mien Ruys in 1960 heeft bedacht. De Confectieborders waren standaardtuinen, waardoor voor iedereen een mooie tuin toegankelijk werd. Met onze boxen proberen we dit in het klein na te bootsen.

Hierna is het de beurt aan vaste plantenkweker Coen Jansen. Al meer dan 25 jaar is hij bezig met kwalitatief uitstekende planten te kweken. Hij vertelt, met zijn vele jaren ervaring, over een aantal van zijn favoriete planten. Belangrijk is dat de planten er niet alleen bij de verkoop mooi uitzien, maar ook in de tuin moeten zij probleemloos verder groeien. De planten waarover hij vertelt zal hij meenemen en ter verkoop aanbieden. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om vragen te stellen.

Nieuw dit jaar was het experiment met vijf nieuwe soorten daglelies (Hemerocallis). Bezoekers van de Tuinen hebben meegedaan aan dit experiment door aan te geven welke zij het mooist en minst mooi vonden en waarom. Hoofdtuinvrouw Conny den Hollander zal hierover vertellen.

Tot slot nemen onze enthousiaste en ervaren gidsen u mee door de Tuinen en vertellen over de sterke vaste plantencombinaties. 70 jaar lang heeft Mien Ruys haar kennis en kunde gebruikt voor het maken van de mooiste vaste plantenborders. U zult zien dat de combinaties die zij destijds heeft bedacht nu nog steeds een bron van inspiratie zijn.

Gedurende de openingstijden zal ook bloembinder Jan Wolting, een van onze vrijwillgers, aanwezig zijn. Hij zal sfeervolle boeketten binden vanuit het prachtige vaste planten aanbod uit onze tuinen.

Zaterdag 10 september: Monumentendag
Het thema van deze monumentendag is Symbolen en Iconen. Tijdens uw rondwandeling maakt u kennis met een aantal iconische ontwerpen en ideeen die in de geschiedenis van (Tuinen) Mien Ruys beeldbepalend waren en nog steeds zijn. Kom en ontdek wat Tuinen Mien Ruys zo bijzonder maakt.

Zaterdag 10 september t/m maandag 12 september: Workshop Botanisch Tekenen
Een driedaagse workshop Botanisch Tekenen in de Tuinen Mien Ruys.

Zaterdag 24 september: Laatste dag van de driedaagse Beplantingscursus in samenwerking met de NVTL

De gehele maand oktober: Oktober Keramiekmaand
De Oktober Keramiekmaand is een samenwerking tussen de Stichting Tuinen Mien Ruys en het keramiekcollectief Keramiek@venture. 15 keramisten, 5 van keramiek@venture en 10 genodigden, exposeren hun werk gedurende een maand in de Tuinen Mien Ruys, zowel in de tuinen als in de gebouwen. Bij belangstelling zijn de werken te koop. Op iedere zondag vinden er speciale activiteiten plaats.

Workshop Bloem & Brood
Een workshop waarbij de schoonheid van de Tuinen gecombineerd wordt met de schoonheid van het bakken in een takkenbosoven.

Trouwreportages
Ook voor het maken van een trouwreportage wordt regelmatig gebruikt gemaakt van de Tuinen Mien Ruys.

Rondleidingen
Ook in 2016 wordt er met grote regelmaat groepen door de tuin geleid. Te weten HBO- en MBO opleidingen zowel uit Nederland als uit het buitenland, tuinclubs, Vrouwen van Nu, Vrouwennetwerk, Groei & Bloei afdelingen, privé groepen en meer.

Lezingen
Op verschillende locaties in het land zijn lezingen gegeven over Mien Ruys en de Tuinen Mien Ruys.

Buitenlandse rondleidingen
In 2016 zijn er, naast Nederlandse rondleidingen, ook rondleidingen gegeven in het Engels, Duits en Frans.

Scholen
Kinderen van de basisscholen in Dedemsvaart, Balkbrug en Oud-Avereest krijgen een speciale rondleidingen in de Tuinen Mien Ruys. Leerlingen van De Zeven Linden krijgen een rondleiding door de Tuinen Mien Ruys. Leerlingen van het AOC Groene Welle in Hardenberg kregen les in plantenkennis in de Tuinen.

Kinderen
Voor de kinderen was er een spannende ontdekkingstocht en het Geheime Bos, een plek waar zij lekker konden spelen. Ook in ons Kennishuis waren er leuke en leerzame spelletjes te doen.

Avondvierdaagse
Dit jaar heeft de Tuinen Mien Ruys onderdeel uitgemaakt van de avondvierdaagse. 1170 leerlingen en ouders hebben een gedeelte van de Tuinen doorgelopen.

Arrangementen
Er werd met grote regelmaat gebruikt gemaakt van ons arrangement “In 5 gangen door de Tuinen” en “Lunchen in de wandelgangen”. Ook de nieuwe arrangementen, in samenwerking met de Historische Vereniging Avereest, zijn met regelmaat gebruikt.

Elke eerste zaterdag van de maand
Botanische tekenaars in de Tuinen